dissabte, 19 de març del 2011

PARE

 Un bon pare val per cent mestres.
Jean Jacques Rousseau

Hi ha dies en els que escriure un post és quelcom més que deixar volar la imaginació o parlar de coses que són canviants com ho pot ser el vent o el temps. Avui és un d'aquests dies en els que parlo de Persones -amb P majúscula- reals. Aquestes línies, aquestes paraules són les més difícils d'escriure però les que més satisfaccions em proporcionen.
Ara he de recordar -mai el maleiré amb l'oblit- el meu pare. No, no ho faig avui, aprofitant l'avinentesa del Dia del Pare. Per mi, tots els dies són d'ell. Ho faig per un motiu: ahir vaig pujar a la muntanya i avui he anat a conversar una estona amb ell. Hi he anat d'hora -cap a les 8 del matí-, després d'una passejada amb la fresca de primera hora. El silenci d'aquella hora convidava al record i a la reflexió i no he volgut perdre l'oportunitat de rememorar les passejades que havíem fet junts pels camins d'aquestes muntanyes. Aquestes passejades eren moments de conversa i de silenci, de confessions i de consells sempre savis.
No era una persona instruïda però era una persona sàvia. Tenia la saviesa de qui van passar la guerra, la fam de la postguerra i moltes hores de treball per fer-se a sí mateix. Era una persona endurida en el patiment i sabia apreciar les coses petites, aquelles a les que algú que hagués viscut una vida regalada no hi faria cabal. Tenia un sentit de la fidelitat, de l'amistat i de la lleialtat tan desenvolupat i intens, comparable a la duresa amb la que considerava o valorava a aquells que fan de la mentida, de la traïció i de la deslleialtat la seva conducta i bandera.
Com deia al principi, avui m'he arribat a veure'l i conversar amb ell. Els seus consells sempre em van ser de molta utilitat i era un confessor comprensiu i generós. Darrerament, moltes coses passen pel meu cap i necessitava que ell em donés, com sempre ho havia fet, la seva visió del problema i de les diferents solucions aplicables. En entrar al panteó familiar, m'ha semblat -digueu-me ruc, visionari, maniàtic...El que vulgueu!- la sensació de que no estava sol. Una nova energia, un nou aire, una nova atmosfera s'ha apoderat de mi, fent-me sentir novament la seva companyia. 
Després d'una hora de conversa i reflexió, he marxat de tornada cap a casa. El problema ja té solució. És una solució simple -tan simple com el consell que he rebut-, una solució ràpida, una solució eficaç. Sens dubte, la millor de les solucions. He aprofitat aquest retorn a la llar per recordar aquells anys joves, en els que tens la visió del pare com algú indestructible, immutable en el temps i que té el do de la eternitat. El pas dels anys et descobreix que la vida és curta, massa curta, per perdre el temps en coses fútils i grandiloqüents que no arriben mai a donar-te la satisfacció de les petites coses, de les coses nímies però transcendents.
Aquest dies, lluny del brogit, em resulten molt beneficiosos i em reforcen física i moralment. Crec que ara és el moment d'incrementar més la meva presència per aquestes contrades -de fet, estar enmig d'aquest brogit , amb tota la resta de connotacions i circumstàncies que comporta, em provoca autèntic fàstic i un rebuig  molt intens- i el moment òptim per deixar de banda totes aquelles coses que ja no em motiven  i que ja no desperten en mi cap altre sentiment que no sigui la indiferència més absoluta.
Potser, demà més.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada